poniedziałek, 25 lipca 2016

Ciasto z jabłkami

Pieczenie ciast to dla mnie czarna magia. Dobijają mnie zakalce, popieczeniowy bałagan, zmarnowane składniki. Nie mogę skorzystać ze sprawdzonych przepisów babć i mam, bo te są pełne nabiału. Nie mogę improwizować jak przy gotowaniu, bo na 99% wyjdzie papka niejadalna nawet dla psa rasy labrador. Googluję więc i podpatruję kulinarnie mądrzejszych od siebie i tak pewnego wieczoru trafiłam na ciasto z jabłkami Jamiego Olivera. Minimalnie zmniejszyłam ilość cukru oraz dodałam przyprawy wg własnego uznania, bo nie mamy w Polsce chyba odpowiednika mieszanki przypraw do ciast. No kurde, wychodzi :) 



Składniki:

20 g margaryny (i odrobinę na posmarowanie blaszki do pieczenia)
3 kwaśne jabłka
185 g cukru (może być trzcinowy/brązowy, ja używam białego)
180 g mąki
1 łyżeczka sody oczyszczonej
1 płaska łyżeczka cynamonu
1/2 płaskiej łyżeczki gałki muszkatołowej
1/2 płaskiej łyżeczki sproszkowanego imbiru
75 ml oleju słonecznikowego
1 łyżeczka octu
skórka otarta z 1 cytryny
85 g posiekanych orzechów włoskich

  1. Ustaw piekarnik na 180 stopni.
  2. Blaszkę do pieczenia posmaruj lekko tłuszczem (ja użyłam blaszki o wymiarach 21x21 cm).
  3. Obierz jabłka ze skórki. Dwa zetrzyj na tarce o grubych oczkach, jedno pokrój w cienkie plastry.
  4. Margarynę oraz 85 g cukru rozpuść na patelni. Potrwa to kilka minut, aż na patelni zrobi się karmel. Rozpuszczone składniki wlej na blaszkę, po czym ułóż na niej pokrojone w paski jabłko.

  5. Wymieszaj suche składniki (wraz z orzechami) w misce. W osobnej misce wymieszaj olej, 170 ml wody, skórkę z cytryny, ocet, starte jabłka.
  6. Dodawaj suche składniki do mokrych, mieszając energicznie.
  7. Masę wylej na blaszkę. Piecz około 45 minut. Jeśli blaszka jest większa, to czas pieczenia należy skrócić o kilka minut.
  8. Po upieczeniu wyłącz piec i uchyl lekko piec. Ciasto zostaw w piecu do wystygnięcia.

2 komentarze:

  1. Trochę przypomina mi ciasto "Kora orzechowa" czy jakoś tak ;) Wygląda apetycznie ;)

    OdpowiedzUsuń