poniedziałek, 14 listopada 2011

Placki również mają swoje święto

13 listopada to Dzień Placków Ziemniaczanych. Ale wczoraj placków nie zrobiłam. Zrobiłam dzisiaj. Oto one:


Dziś wegańsko nie będzie, tak więc słowo wyjaśnienia. Jajka użyte do placków pochodziły od kur, które znam osobiście, bardzo je lubię, czasami z nimi rozmawiam, choć ostatnio mamy ze sobą kiepski kontakt (jest zimno, większość czasu spędzają w kurniku a i ja rzadko obecnie w okolicy domu mojego rodzinnego bywam). Nikt nie każe im znosić jajek, robią to z własnej, nieprzymuszonej woli. Mogą same wybrać menu na każdy dzień: do wyboru robaczki z ziemi, pasza, resztki ze stołu, skorupki jajek, chleb oraz różnorodne produkty sezonowe. Chyba nie są wegetariankami, no ale na to już nic nie poradzę. Za dobre traktowanie odwdzięczają się znoszeniem jajek najwyższej jakości. I ja takie jajko czasami zjem.
No ale jeśli ktoś mimo to nie jest przekonany do spożywania jajek od szczęśliwych kur, gdyż uważa ich spożywanie za etycznie złe, jajek nie lubi, jest na nie uczulony lub też zwyczajnie go obrzydzają, może jajka od szczęśliwych kur zastąpić łyżką mąki sojowej.

A teraz słowo o plackach. Ilu kucharzy - tyle przepisów na placki ziemniaczane. Ja zrobiłam dziś według najbardziej tradycyjnego przepisu ever.

Tradycyjne placki ziemniaczane:
1 kg ziemniaków
1 średnia cebula
jajko od szczęśliwej kury
2 łyżki mąki
pół łyżeczki soli
pieprz

Ziemniaki miksujemy razem z cebulą. Do zmiksowanej masy dodajemy jajko i 2 łyżki mąki oraz przyprawy. Mieszamy wszystko delikatnie.
UWAGA: osobiście wolę, kiedy ziemniaki starte są na tarce, nie zmiksowane. To kwestia gustu, większość obywateli woli i robi jednak placki ze zmiksowanej masy. Ja z powodu braków w wyposażeniu kuchni, użyłam miksera. A gdyby ktoś chciał sprezentować mi tarkę, byłoby super :)
Sam proces smażenia jest bardzo prosty: na patelni rozgrzewamy olej. Na rozgrzany olej wrzucamy trochę powstałej masy tak, aby stała się plackiem. Smażymy z jednej i z drugiej strony.
Raz jeszcze fota :)
A oto inne przepisy na placki. Za czasem, mam nadzieję na wynalezienie supernowych, wtedy post zaktualizuję o czym nie omieszkam poinformować za pośrednictwem dostępnych mi mediów.

Moje ulubione placki ziemniaczane:
1 kg ziemniaków
3/4 szklanki mąki ziemniaczanej
jajko od szczęśliwej kury
pół łyżeczki soli

Ziemniaki gotujemy w lekko osolonej wodzie. Przeciskamy je przez praskę i pozostawiamy chwilę do wystudzenia. Jak już przestygną, dodajemy mąkę ziemniaczaną, jajko i sól. Wszystko razem ugniatamy na gładkie ciasto.
Sam proces smażenia jest bardzo prosty: na patelni rozgrzewamy olej. Na rozgrzany olej wrzucamy trochę powstałej masy tak, aby stała się plackiem. Smażymy z jednej i z drugiej strony.

Placki ziemniaczano-jabłkowe:
1 kg ziemniaków
1 duże jabłko
jajko od szczęśliwej kury
2 łyżki mąki
szczypta soli

Ziemniaki i jabłko trzemy na tarce o grubych oczkach. Odciskamy masę delikatnie, niedokładnie pozbywając się nadmiernej ilości płynu. Dodajemy szczyptę soli, jajko i mąkę. Mieszamy.
Sam proces smażenia jest bardzo prosty: na patelni rozgrzewamy olej. Na rozgrzany olej wrzucamy trochę powstałej masy tak, aby stała się plackiem. Smażymy z jednej i z drugiej strony.

Placki ziemniaczano-cukiniowe:
1 kg ziemniaków
1 cukinia, nie olbrzymia, ale też nie malutka; lub też 2 mniejsze cukinie
jajko od szczęśliwej kury
2 łyżki mąki
szczypta soli

Ziemniaki i cukinię trzemy na tarce o grubych oczkach. Odciskamy masę delikatnie, niedokładnie pozbywając się nadmiernej ilości płynu. Dodajemy szczyptę soli, jajko i mąkę. Mieszamy.
Sam proces smażenia jest bardzo prosty: na patelni rozgrzewamy olej. Na rozgrzany olej wrzucamy trochę powstałej masy tak, aby stała się plackiem. Smażymy z jednej i z drugiej strony.

3 komentarze:

  1. Nie miałam pojęcia, że istnieje taki dzień ;) A placki prezentują się przeuroczo! ;)

    www.amatorskiegotowanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. To mnie zszokowałaś! Będę pamiętać, a placki świetne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Też nie miałam o tym pojęcia, ale święto sympatyczne i warto uczcić :)

    OdpowiedzUsuń